söndag 24 oktober 2010

Tom Jolly's Cave Troll

Jag har skrivit om Cave Troll förut, men väldigt kortfattat. En del har sagt att det tyckte det lät intressant, så jag tänkte att det kunde vara en god idé att berätta mer om det och se om fler nappar och får upp intresset att spela det.

Cave Troll kan spelas av upp till fyra spelare och ju fler desto bättre. Målet med spelet är att få så mycket guld (poäng) som möjligt genom att kontrollera så många rum i grottan man kan och som har så högt värde som möjligt (mellan ett till fem guld). För att kunna kontrollera ett rum måste man se till att flest hjältar där - och det kan bara finnas upp till fem figurer i ett och samma rum. Rummen adderas sedan vid givna tillfällen i spelet och den som i slutändan har mest poäng har vunnit.

Vad har man då till förfogande för att ta kontrollen över rummen? Jo, en uppsjö av hjältar. Alla spelarna har samma uppsättning, som består av följande.

Äventyrare (9 st.)
Äventyrarna har inga speciella kunskaper, men de kommer i ett överflöd - hela nio stycken. De kan bara gå ett rum i taget, de räknas bara som en enda person och de kan inte vare sig slåss eller försvara sig. Det låter som att de är rätt värdelösa - och egentligen är dom det också - men de används till att sprida ut trupperna och kontrollera så många rum man kan - eller stoppa in i ett och samma för att se till att man får kontrollen över just det rummet.

Barbaren (1 st.)
Barbaren räknas som en enda person under spelets gång - fyra äventyrare och en barbar skulle kunna uppehålla sig i ett och samma rum - men när rummen skall räknas och poäng delas ut räknas barbaren som två personer. Ett rum, när det räknas, kontrolleras alltså av en barbar om han står i ett rum med t.ex. en motståndares äventyrare eftersom han är två och äventyraren är en.

Dvärgen (1 st.)
Dvärgen räknas hela tiden som en person, men eftersom dom är ena giriga jäklar så fördubblas guldvärdet i det rum som en dvärg befinner sig i, oavsett vem som kontrollerar rummet. Ett rum värt fem guld blir värt tio om en dvärg befinner sig där. Om två dvärgar står i det rummet blir det plötsligt värt 20 guld eftersom även den andra dvärgen multiplicerar summan med två (5 x 2 = 10 x 2 = 20) och så vidare.

Riddaren (1 st.)
Riddaren är användbar för att förhindra motståndare från att komma in i rum som man gärna vill ha för sig själv. Om en riddare befinner sig i ett rum får ingen annan av motståndarnas spelfigurer komma in där förutom deras egna riddare. Däremot får motståndarens figurer som redan befinner sig i ett rum där en riddare kommer in stå kvar. Riddaren är dessutom den enda hjälten som kan döda, men mer om det lite längre ner.

Tjuven (1 st.)
Medan alla andra figurer bara får gå ett rum per steg så får Tjuven förflyttas till vilket rum på spelbrädet som helst. Tjuven räknas fortfarande bara som en person och guldvärdet förändras inte, men i och med att denne kan förflyttas hur man vill kan den komma att bli riktigt värdefull när det gäller att ta kontrollen över rummen.

Skattkistan (1 st.)
Visserligen ingen hjälte, men alla spelarna har en varsin och den kan placeras var man vill och ökar rummets guldvärde med fyra. Den kan däremot inte flyttas när den väl har placerats på brädet, den räknas inte som en person och Dvärgen fördubblar inte kistans värde, men teoretiskt sett borde flera skattkistor kunna placeras i ett och samma rum.

Men vad har man då till sitt förfogande för att stoppa motståndarna? Hittills är det ju bara Riddaren som kan blockera rum och hindra motspelarna från att komma in, men det måste ju finnas mer? Man måste ju kunna få vara lite sadistisk och sabotera för de andra, eller? Jo, självklart. Varför spelare får, förutom de ovan nämnda tretton hjältarna även tre monster.

Orcen (1 st.)
Orcen kommer visserligen i form av en armé, men är ändå väldigt användbar eftersom han kan döda en hjälte i det rum han står i. Orcen kan alltså användas för att minska motspelarnas antal hjältar i ett rum så att man sedan lättare kan ta över det. Orcen är dock sårbar mot Riddaren som, om Riddaren kommer in i ett rum där en eller flera orcer finns (till och med ens egen) så dödas alla orcer omedelbart - så det gäller att se upp.

Wraithen (1 st.)
Precis som orcen används wraithen för att göra sig av med motståndarnas hjältar, men de dör inte. Wraithen knuffar dom bara till ett angränsande rum, vilket gör att en wraith kan gå in i ett rum som redan innehåller fem figurer förutsatt att den knuffar ut någon annan. Den enda hjälten som inte kan knuffas av wraithen är barbaren. En wraith kan inte dödas.

Grottrollet (1 st.)
När grottrollet spelas placeras det direkt i ett rum. Alla spelarna får sedan i tur och ordning flytta en av sina figurer i det rummet till ett annat - resten, inklusive de egna figurerna och alla skattkistor, plockas bort från brädet. Grottrollet kan alltså användas för att "bomba" ett rum rent på figurer, men sedan kan ingen annan någonsin komma in där - och grottrollet kan heller inte flyttas igen.

Hur spelar man då? Får man själv välja vilka figurer man tar in i spel och när? Nja, på sätt och vis. Alla spelarna har en identisk kortlek som man drar kort från. Man har hela tiden ett kort på hand och som en av sina fyra actions (handlingar) som man får per spelvarv kan man välja att dra ett nytt kort och spela något av de två man har på hand. Dessa kort talar om vilken hjälte eller monster man väljer att ta in i spel, men kan också innehålla saker som skattkistan, få poäng för ett rum och hitta en artefakt (som finns i en separat kortlek och har egna förmågor). Spelet tar slut när någon har tömt sin kortlek.

De fyra handlingarna är, förutom att dra och spela kort, även dessa; flytta en figur på brädet, använda en figurs förmåga eller spela ut en artefakt. Vilka av dessa man väljer att utföra - och hur ofta - är upp till spelaren. Vill man flytta fyra figurer ett steg (eller en figur fyra steg) så får man, om man vill, spendera sina fyra handlingar på det. Vill man istället dra och spela fyra kort så får man göra det.

Målet med spelet är som sagt att ta kontrollen av så många rum som möjligt med så höga guldvärden som möjligt, genom att taktiskt använda sig av sina hjältar och monster samt deras olika förmågor för att på så sätt kunna hindra andra från att stoppa dig från att bli rikast. Och valen är inte alltid lätta - skall man flytta sina figurer på brädet eller skall man dra och spela ut kort för att tömma leken så fort som möjligt? Och skall man spela ut artefakten eller behålla den till dess att spelet är slut och få dess värde i guld?

Det är du som bestämmer.

Spelbrädet med rummen, deras värde i guld samt fyra trappor för hjältarna att göra sin entréer och tre hålor för monstren att dyka upp ur.